Thursday 3 April 2014

SUP BEBOLA IKAN DAN SAYURAN PENUH KASIH SAYANG - MENU ATKINS


Hola!!!

Bertemu lagi dengan sume kesayangan kite di bulan april yang indah ini..pe khabar kesayangan sume?? sihat tak? kalau tanya kite..kite dalam perjalanan menuju sihat hehehe! doakan kite yer??? ok! hari ni kite nak share resepi lagi dengan korang..kredit untuk hubby kite sebab ni resepi dia..selalu kalau dia masak sup ni kite akan makan bermangkuk-mangkuk kikiki!!! cedap!!!

Lets Cekidaut!!!



 Ni bebola ikan time belom dimasak..comel dop?

yang ni dah siap masak..yummeh!

ok skang jom tengok ape bahan2 yang diperlukan untuk buat dan masak sup bebola ikan neh! jom! jom!  

Bahan-bahan fishball
************************
Isi ikan
 (sukehati la nak guna ikan ape pon)
Garam/Knorr pasti sedap
Lada sulah

Cara-cara buat fishball
*****************************
Memula asingkan isi ikan buang tulangnya..ikan tu takyah rebus..guna ikan fresh lagi bagus..pastu cincang isi ikan dengan penuh geram sampai hancur berkecai..pastu gaulkan isi ikan dengan garam + lada sulah rapi2..dah siap tu boleh la korang gentel2 kan isi ikan tadi menjadi bebola bulat..size tu sukahati korang la nak besar mana pon..dah siap tu boleh la guna untuk masak sup..kalau bebola tu banyak boleh la korang simpan dalam peti sejuk bekukan dan guna lain kali kalau nak masak..

Bahan-bahan sup
************************
1 ulas bawang putih*
1 biji bawang merah*
sedikit ikan bilis*
sedikit sayur bayam/sawi/pak choy/cendawan
2 cawan air
(sukehati la nak banyak kuah letak la banyak yer dop?)
Garam dan serbuk perasa
Minyak untuk menumis

Cara-cara masak sup pulop
********************************
Memula blenderkan sume bahan bertanda (*)
kalau bahan tu sikit sangat korang tumbuk je la guna lesung batu..sambil2 tumbuk tu boleh la korang bersenam kecikkan lengan sekali..kuikuikui! pastu panaskan periuk dan letak sedikit minyak untuk menumis..tumis bahan yang dah diblender tadi tu hingga naik bau yang mampu membuatkan jiran sebelah terjenguk-jenguk..sambil jeling jiran sebelah tu masukkan 2 cawan air dalam periuk tu dan biarkan sehingga mendidih..

lepas air dah mendidih masukkan la garam dan serbuk perasa..rasa la masin ke idak..kalau kurang tambah la pape yang patut hehehe! lepas tu masukkan sayur mayur dan fishball dalam sup yang dah gelegak tadi tu..kali ni jangan masukkan main humban2..masukkan pelan2 je sebab sup tu kan panas..kang melimpah sup panas tu kena tangan ha! sape nak jawab? dah siap masukkan sume bahan biarkan sekejap sampai la fishball tu timbul..bila dah timbul tu maknanya dah masak ler tu..angkat letak dalam mangkuk dan siap sedia untuk dicekik..slurrppppppppppp!!!
Selamat mencuba...

Nota bulu kaki yang lurus:
Knorr pasti sedap boleh digunakan kalau badan korang imun dengan bahan tu..kalau tak guna garam sudeh! dan untuk sesape yang tak berdiet boleh la campakkan suhun kat dalam sup ni..yang diet tolong jangan nak mengada bersuhun-suhun hokay?

Moral Of The Story: Nak makan sedap kena rajin..

Mode: Lemau


Sampai jumpe lagi...papai!!!

2 comments: